Opstarten van jouw commercieel beleid

Is je product of dienst aangepast aan de markt?
Wie zijn je klanten en hoe bereik je ze?
Met welke tools kan je aan de slag?

Wat
Je bent steeds op zoek naar nieuwe klanten of afzetmarkten voor de producten/diensten van jouw organisatie. Deze commerciële ingesteldheid is een verantwoordelijkheid van elke medewerker.

Volgende stappen zijn belangrijk:
Ten eerste dien je je af te vragen of je producten/diensten aangepast zijn aan de markt.
Daarna kan je je commercieel beleid bepalen: op welke manier zal je je aanbod bekendmaken? Wie wil je ermee aanspreken?
Tot slot dien je na te gaan met welke tools je het commercieel beleid van jouw organisatie op één lijn kan zetten: zo kunnen alle medewerkers meebouwen aan een hogere omzet en/of een groter klantenbestand.

Volgende topics komen aan bod in deze vorming:

  • Marketing
    • Wat is marketing?
    • Ken ik de behoeften van de klanten? Ken ik mijn markt?
    • Is mijn product/dienst aangepast aan deze markt?
  • Marketingcommunicatie
    • Welke boodschap wil ik overbrengen naar de klanten? Hoe zorg ik voor een eenduidige boodschap naar de klanten?
    • Hoe werf ik nieuwe klanten?
    • Welke tools kan ik hiervoor gebruiken
      • Mond aan mond, PR, pers, …
      • Offline: prospectiegesprekken, folders, publiciteit, …
      • Online: website, webpubliciteit, sociale media, …
    • Hoe breng ik deze tools op één lijn? Welke tool past het best in welke situatie?

     

Na afloop van deze vorming kan je:

  • De behoeften van je klanten benoemen
  • Je huidige en toekomstige klanten indelen volgens behoeften
  • Een (aanzet tot een) commercieel plan opstellen voor je producten/diensten, m.b.v. een mix van tools

Voor wie
Je bent verantwoordelijk om de producten/diensten van jouw onderneming aan de man te brengen: je bent op zoek naar nieuwe klanten.
Je bent een coördinator, (staf-/beleids)medewerker, … die geen uitgesproken achtergrond heeft inzake marketing en/of commercieel beleid.

Contact

Voor een vrijblijvende offerte of praktische en inhoudelijke vragen kan je terecht op academy@mentorvzw.be of via +32 (0)56 23 72 80