Management voor de social profit: een helikopterview

Wil je graag weten hoe je je eigen organisatie professioneel kan managen? Wil je graag doorgroeien naar een leidinggevende functie binnen (of buiten) jouw organisatie? Een grondige kennis van de belangrijkste managementtheorieën en modellen is belangrijk, (ook in de social profit!), en wordt, gezien de uitdagingen waar de sector voor staat, in de toekomst zeker alleen nog maar belangrijker.

Wat

Het werk van een manager/coördinator of leidinggevende is complex. Er worden van hen vaak tegenstrijdige vaardigheden in de meest uiteenlopende situaties gevraagd. Het managementmodel van Robert Quinn geeft inzicht in de complexiteit van het werk van een manager. Aan de hand van dit model worden de basismodellen en managementtheorieën grondig besproken. Er wordt dieper ingegaan op organisatiestructuren, veranderingsprocessen, besluitvorming, peoplemanagement, communicatie-processen, organisatieculturen, leidinggeven enz. Kortom alle thema’s waarmee een manager/leidinggevende dagdagelijks mee in confrontatie komt, en waarvan het goed is een theoretische basiskennis op te bouwen. In deze opleiding verwerven de deelnemers de basisinzichten en basiskennis om succesvol een managementfunctie binnen een sociale economie context te vervullen.

Sessie 1

  • Inleiding op management en management-denken
  • ‘Rationeel doel model’: de rol van bestuurder en producent
  • Een visie ontwikkelen en communiceren
  • Doelen en doelstellingen formuleren
  • Ontwerpen en organiseren
  • Productief werken
  • Een productieve werkomgeving bevorderen
  • Tijd- en stressmanagement
  • ‘Intern proces model’: de rol van controleur en coördinator
  • ‘Controleren’ van het eigen functioneren
  • ‘Controleren’ van het collectief functioneren
  • ‘Controleren’ van het functioneren van de organisatie
  • Projectmanagement
  • Taken ontwerpen
  • Cross-functioneel management

Sessie 2

‘Human Relations model’: de rol van stimulator en mentor

  • Inzicht in uzelf en in anderen
  • Effectief communiceren
  • Ontwikkeling van werknemers
  • Teambuilding
  • Participerende besluitvorming gebruiken
  • Conflict managen

Sessie 3

‘Open systeem model’: de rol van innovator en bemiddelaar

  • Machtsbasis opbouwen en handhaven
  • Onderhandelen over inzet en overeenstemming
  • Ideeën presenteren: effectief mondeling presenteren
  • Leven met verandering
  • Creatief denken
  • Management van veranderingen

Aanpak

Tijdens deze opleiding staat het overbrengen van kennis en inzichten centraal. Het gaat niet om een training waarbij leidinggevende vaardigheden worden getraind en ingeoefend. De theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden, eventueel aangebracht door de deelnemers.

Voor wie

Voor directies, coördinatoren of beleidsmedewerkers (staf) van social profit organisaties die geen managementopleiding als achtergrond hebben en grondig wensen ingeleid te worden in de basisbeginselen, theorieën en principes van management.

Contact

Voor een vrijblijvende offerte of praktische en inhoudelijke vragen kan je terecht op academy@mentorvzw.be of via +32 (0)56 23 72 80