Klare taal = dé basis om uw medewerkers doeltreffend aan te sturen

U geeft dagelijks leiding aan een ploeg medewerkers.
Door uw instructies in klare taal te formuleren, kan u uw medewerkers nog vlotter en doeltreffender aan het werk zetten.

Wat?
Klare taal is nodig als u:

  • goed begrepen wil worden en misverstanden wil vermijden,
  • tijdrovende correcties of extra vragen wil voorkomen,
  • niet wil discrimineren en gebruiksvriendelijke info wil geven.

Via rollenspel en simulatieopdrachten ervaart u zelf wat de struikelblokken zijn bij het mondeling en schriftelijk communiceren met uw medewerkers. Op een interactieve manier reikt een expert handvaten aan om in klare taal te communiceren.

U zal ervaren dat klare taal geen kindertaal noch een amateuristische taal is, maar een noodzakelijk instrument als leidinggevende!

Inhoud sessies

De workshop bestaat uit 2 sessies (van elk een halve dag):

Sessie 1

  • Wat is klare taal?
  • Waarom is dit belangrijk?
  • Wat zijn de principes van klare taal?
  • Spreken en schrijven: hoe wel/niet tot klare taal komen?
  • Hoe gebruikt u lichaamstaal op een gepaste manier?

Extra aandacht voor anderstaligen en laaggeletterden
Didactisch materiaal voor visualisaties ter ondersteuning van gebruiksvriendelijke schriftelijke informatie

Sessie 2

  • In deze sessie brengt u een bestaand document mee die u gebruikt op de werkvloer:
     Een folder
     Het huishoudelijk reglement
     Een contract
     Een werkbon
     Een bestelbon
     Een functieprofiel voor functioneringsgesprek
     Een standaardbrief
     …
  • U werkt aan het hertalen naar klare taal van het document dat u meebrengt.
  • De expert begeleidt en geeft tips ‘n’ tricks die voor u (en de andere deelnemers) relevant zijn.

Na deze workshop zal u:

  • Weten hoe u beter kan omgaan met anderstalige en laaggeletterde medewerkers
  • Weten hoe u in klare taal kan spreken en schrijven
  • Inzien waarom klare taal belangrijk is
  • Inzicht hebben in de principes van het hertalen naar een klare en gebruiksvriendelijke taal
  • Een syllabus in het bezit hebben met diverse tips omtrent klare taal
  • Een eigen document hebben hertaald naar klare taal

Hoe?

  • Ervarings- & doelgericht met heel wat voorbeelden uit de praktijk.
  • Oefeningen aan de hand van rollenspel en simulatieopdrachten.
  • Werken aan een eigen document biedt ruimte voor zelfreflectie.

Na de opleiding krijgt elke deelnemer een syllabus met tal van tips.

Interesse?

Heeft u interesse in deze opleiding, of heeft u vragen hierover? Laat hier uw gegevens na. Wij contacteren u zo spoedig mogelijk.

Prijs?

De prijs is afhankelijk van de concrete invulling (gewenste inhoud, eventuele voorkennis deelnemers, duur, e.d.). Deze invulling bepalen we in samenspraak met u, en is op maat van uw organisatie.

Bent u een KMO?
U kan 20% of 30% korting krijgen (afhankelijk van de grootte van uw KMO)
Mentor is erkend dienstverlener in de KMO-portefeuille, pijler Opleiding (erkenningsnummer: DV.O104717).

Contact
Praktische en inhoudelijke vragen kan u stellen via academy@mentorvzw.be of via 056 23 72 80