Mijn werknemer doet de ramadan. Wat nu?
U wenst een sterk team, los van de culturele achtergrond van uw werknemers. Toch botst u soms op uitdagingen gerelateerd aan cultuur zoals eetgewoonten, verlofaanvragen, omgang man-vrouw, …
WAT?
U stelt (onder andere) mensen van niet-Belgische origine te werk. In de dagdagelijkse praktijk (op de werkvloer) kan dit soms tot misverstanden of regelrechte conflicten leiden. U wenst zich te versterken in de persoonlijke benadering naar al uw werknemers (zowel autochtoon als allochtoon) om uw werking verder te versterken.
Inhoud sessie
- Introductie: kenmerken van werknemers van niet-Belgische origine
- Invloed van verschillende referentiekaders op de werkvloer: op vlak van eetgewoonten,
- gebruik van toilet, omgang man-vrouw, normen voor kleding, verlofdagen, …
- De kracht van klare taal en duidelijke communicatie
- Focus op talenten en samenwerken
- Vaardigheden inoefenen:
- Hoe communiceren met mijn werknemers?
- Hoe zet ik de nodige begeleiding op voor direct leidinggevenden (eventueel van toepassing op zichzelf als zaakvoerder)
- Hoe ga ik als KMO om met de eventuele weerstand bij collega's
Na deze workshop:
- Heeft u praktische tips over hoe bepaalde zaken aan te pakken op uw diverse werkvloer
- Kan u (nog) beter omgaan met de uitdagingen die een diverse werkvloer met zich mee brengt
HOE?
Er wordt vertrokken van reële situaties die u zelf ondervonden heeft. Vanuit deze concrete cases gaat u aan de slag om verschillende invalshoeken te vinden voor de dagdagelijkse en praktische uitdagingen van uw diverse werkvloer. U krijgt hierbij enkele eenvoudige en praktisch toepasbare inzichten mee over samenwerken vanuit verschillende culturen.
VOOR WIE?
U stuurt quasi dagdagelijks een team of mensen aan, waarbij ook mensen van niet-Belgische origine zijn. U bent de zaakvoerder, (direct) leidinggevende, (team-/afdelings)verantwoordelijke, ...
Interesse?
Prijs?
De prijs is afhankelijk van de concrete invulling (gewenste inhoud, eventuele voorkennis deelnemers, duur, e.d.). Deze invulling bepalen we in samenspraak met u, en is op maat van uw organisatie. Bent u een KMO? U kan 20% of 30% korting krijgen (afhankelijk van de grootte van uw KMO) Mentor is erkend dienstverlener in de KMO-portefeuille, pijler Opleiding (erkenningsnummer: DV.O104717).
Contact
Praktische en inhoudelijke vragen kan u stellen via academy@mentorvzw.be of via 056 26 44 34